Ohjeita opiskelun sujumiseen

Ohjeita opiskelun sujumiseen

  • Tunneilla ja luennoilla oman vuoron odottaminen voi olla vaikeaa, varsinkin jos asioilla on tapana unohtua siihen mennessä, kun vihdoinkin oma vuoro puhua tulee. Mielessä olevat kysymykset ja kommentit voi kirjata ylös vihkoon, jolloin ei tarvitse keskeyttää opettajan tai toisien opiskelijoiden puhetta.
  • Impulssikontrolliin ja välittömiin reaktioihin, toimimiseen ennen kuin ehtii ajatella, voi saada apua erilaisista terapioista (toimintaterapia) tai adhd-valmennuksesta. Jos koulussa on psykologi tai kuraattori, voi hänen kanssaan keskustella asiasta.
  • Opiskelu kannattaa rytmittää niin, että välillä pitää pieniä taukoja.
  • Keskittymistä auttaa ärsykkeiden karsiminen – käytä korvatulppia tai kotona opiskellessasi laita musiikki soimaan taustalla, jos se auttaa keskittymään.
  • Kaikkea ei tarvitse tehdä yhdellä kertaa, tehtävät voi jakaa myös osiin – aina kun saat yhden tehtävän tehtyä, pidä tauko ja kokonaisuuden valmistuttua anna itsellesi pikku palkinto.
  • Käytä esim. kännykän ajastinta apuna osoittamaan aikaa, jotta et jumitu liian pitkäksi aikaa yhteen tehtävään.
  • Käytä apuna lukujärjestystä, kalenteria ja muistivihkoa.
  • Valitse rauhallinen sinulle sopiva istumapaikka luokasta tai luentosalista
  • Mieti minkälainen työskentely sopii sinulle parhaiten. Opiskeluun voi käyttää välillä myös vaihtoehtoisia tapoja kuten dokumentin katsomista televisioista, elokuvia, äänikirjoja, museoissa käyntiä, keskusteluja koulukavereiden kanssa tai netissä surffailua.
  • Jos opintosi sisältävät paljon omatoimista työskentelyä, esim. tentteihin lukua, aikatauluta opiskeluihin tarvittava aika. Voit esimerkiksi tehdä lukujärjestyksen, johon on varattu aika tenttiin lukemiseen.
  • Jos et ymmärrä suullisesti esitettyjä ohjeita, pyydä ne opettajalta myös kirjallisena tai päinvastoin.