RATKO-projekti

RATKO on Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön projekti vuosille 2012 – 2015. Hanke on jatkoa Työllistymisen polku – projektille. Projektia rahoittaa RAY.

Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön RATKO – hankkeen tavoitteena on kehittää uusia osatyökykyisten ihmisten rekrytointia ja työllistymistä edistäviä työyhteisön valmennusmalleja. Malli tukee päätöksentekoa henkilöstön valitsemisessa, auttaa löytämään työpaikoilta osatyökykyisille tai vammaisille työntekijöille sopivia työtehtäviä ja valmistaa työyhteisöä kohtaamaan erilaisuutta.

RATKO - toimintamallissa analysoidaan työpaikan työtehtävät. Analyysin avulla saadaan tietoa siitä, mitä taitoja työtehtävä ja työympäristö edellyttävät työntekijöiltä. Välineinä käytetään IMBA - Melba -arviointivälineitä ja muita erikseen sovittuja menetelmiä. Välineen avulla laaditaan profiilit, jotka mahdollistavat henkilön työkyvyn ja työn vaativuuden vertailun.

ADHD – liiton rooli hankkeessa on osallistua ohjausryhmätyöskentelyyn asiantuntijana, tiedottaa ja levittää tietoa hankkeesta sekä olla mukana kehittämässä työyhteisö- ja työpaikkavalmentajakoulutusmallia.

Lataa Ratko-projektin esite tästä.

Projektin työntekijät:

Minna Tarvainen