Tietoa ammattilaisille
Terveydenhuollon, sosiaali-, kasvatus- ja nuorisoalan sekä työllisyyspalvelujen ammattilaiset kohtaavat adhd-oireisia henkilöitä ja heidän läheisiään erilaisissa yhteiskunnan palveluissa. Tasavertainen, arvostava sekä toista kunnioittava ja kuunteleva kohtaaminen on onnistuneen vuorovaikutuksen ja luottamuksen rakentumisen perusta.
Voit huomioida adhd-oireista asiakastasi
- Luo kohtaamisiin ennakoitava rakenne, tarkenna asioita lyhyillä ja selkeillä ohjeilla, käytä tarvittaessa visuaalista tukea keskustelussa.
- Adhd-oireinen voi vaikuttaa oireidensa vuoksi joskus vuorovaikutustilanteissa epäkohteliaalta. Hän ei kuitenkaan toimi töykeästi tahallaan. Esimerkiksi impulsiivisuuden vuoksi henkilön voi olla vaikea keskittyä kuuntelemaan, ja hän saattaa keskeyttää toisen puheenvuoron.
- Kuuntele ja keskity mitä henkilö viestittää sinulle. Älä tee omia tulkintoja vaan tarkenna, oletko ymmärtänyt asian keskustelun toisen tarkoittamalla tavalla.
- Huomioi fyysinen ympäristö, jossa kohtaat adhd-oireisen. Selvitä henkilöltä itseltään, millainen ympäristö tukee hänen aktiivista osallistumistaan.
- Ota todesta adhd-oireisen henkilön tai hänen läheisensä huoli. Vahvista myönteistä ilmapiiriä ja rakenna luottamusta yhteistyöhön, sillä adhd-oireisilla ja heidän läheisillään voi olla aiempia kokemuksia vähättelevästä kohtelusta erilaisissa palveluissa.
- Vältä ongelmakeskeistä näkökulmaa. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma ja vaihtoehtoisten ratkaisujen miettiminen on usein paras reitti haasteiden voittamiseen.
- Riippumatta siitä missä työskentelet, olet usein tärkeässä asemassa adhd:tä koskevan tiedon jakamisessa. Ota adhd-oireiset henkilöt ja heidän läheisensä mukaan aktiiviseksi kumppaniksi tiedon jakamisen prosessiin. Heillä itselläänkin on tärkeää kokemuspohjaista tietoa, josta voit oppia paljon.
ADHD-liiton oppaat ja esitteet
ADHD (aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö) (kaypahoito.fi)
Tarmokkaasti nepsystä! -käsikirja (tietoja ja keinoja lasten tukemiseen kouluympäristöissä, Nepsy-hanke TARMO)
Koulun tukitoimet, Nepsy-hanke TARMO
KYS:n Lastenpsykiatrian linjajohtaja Anita Puustjärvi kertoo, kuinka koulun tukitoimilla voidaan tukea lasta, jolla on neuropsykiatrinen häiriö. Videon kesto on 10,29 minuuttia.
Mitä terveisiä haluaisit lähettää kouluun ja terveydenhuoltoon?
Videolla puhuvat Jenni (äiti), Heta, Ina ja Marica. Videon kesto on 5,14 minuuttia.