Varma duuni opintojen jälkeen?

Jatko-opintoja miettiessä, kannattaa jossain määrin ottaa huomioon työvoimapoliittinen ilmapiiri, sillä pettymys voi olla suuri, jos valmistuttuasi alaltasi ei löydykään töitä. Siinä, mikä työ on nousussa ja mikä taas laskussa, sinua auttaa TE- toimiston nettisivut (www.mol.fi -> Koulutus- ja ammatinvalinta) ja heidän työvoimaneuvojansa. Ota rohkeasti yhteyttä!

Perehdy ja suunnittele siis hiukan. Pyydä myös apua, varsinkin jos mielekästä paikkaa ja tekemistä ei tunnu löytyvän, koska usein valinnanmahdollisuuksia on useampia kuin tiedät. Tässä on pientä ensi-apua siihen, mihin voisi ottaa yhteyttä, kun haluaa ottaa elämästäsi kaiken irti ja suunnitella tulevaisuuttasi.

• TE- toimistosta löydät ammattimaista apua eikä sinne mennäksesi tarvitse olla työtön tai syrjäytynyt – opiskelijat sinne vaan! Surffaa nettisivuille (mol.fi) ja perehdy heidän palveluihinsa!

• Tutustu ehdottomasti HERO:on heidän nettisivuillaan (www.lukihero.fi). Helsingin erilaiset oppijat ry (HERO) tarjoaa kursseja, harrasteryhmiä, ammatillisia koulutuksia ja tietenkin neuvoo, kun on kysyttävää! Siellä on paljon tietoa koulutuspaikoista, jotka saattavat sopia paremmin sinulle, mikäli normaali opinpolku ei nappaa.