Hyvä arki opiskeluja tukemaan

Hyvä arki opiskeluja tukemaan

Lataa aivot

Oppiminen vaatii kunnollisia yöunia! Oppimasi asiat tallentuvat muistiin yön aikana, kun aivot prosessoivat uutta tietoa. Lisäksi unen puute vaikuttaa keskittymiseen, rauhattomuuden ja ärsyyntyneisyyden tunteen lisääntymiseen. Uni on siis erittäin tärkeää, aivot tarvitsevat latausta. Ja jos haluat kasvaa isoksi (pojat pitkiksi), niin kasvamiseen tarvitset unta – kasvuhormoni erittyy pääasiassa yön aikana.

 

Hyvät eväät

Roskaruoka, sokeri, lisä- ja väriaineet voi lisätä levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia. Olisikin tärkeää roskaruuan sijasta valita monipuolisesti tavallista kotiruokaa, ruisleipää, kasviksia, lihaa ja kalaa ja kiinnittää huomiota ravinnon lisä- ja väriaineisiin ja sokeriin. Energiajuomat saattavat pahentaa adhd-oireilua, joten niiden käyttö kannattaa minimoida!

 

Liikkeelle

Liikunta ja raitis ilma on tärkeää aivojen hapensaannille. Liikunta ehkäisee stressiä, vaikuttaa mielialoihin ja parantaa unen laatua. Se on siis hyvä nollauskeino tenttiin lukemisen ja opiskeluiden vastapainona. Sitä paitsi liikkumaan on vaikea lähteä, mutta onko olo koskaan jälkikäteen huono?

 

Rentona

Levottomuus, kynän naputtaminen, paikalla pysymisen vaikeus, vaeltavat ajatukset, aivot, jotka käy koko ajan täysillä, ajatukset, joilta ei tunnu saavan hetken rauhaa. Myös erilaisista rentoutustekniikoita voi löytyä apu rauhoittumiseen, pään nollaamiseen.

 

Esimerkiksi:

 

Kehon skannaus

Ota mukava asento tuolilla tai makuullaan.

 

Skannaa läpi jokainen kehon osasi samalla rentouttaen se. Esimerkiksi päälaelta aloittaen: ”päälaki on rento, otsa, korvat, silmät, kulmakarvat, suu, niska, hartiat jne.” alaspäin edeten.

 

Kun olet skannannut koko kehon ja olet ihan velttona, voit kuvitella jalkojesi alle kasvavan isot puun juuret ja kuvittele mielessäsi, kuinka kaikki turhat ajatukset valuvat päästäsi jalkoihin ja nämä isot juuret imevät ajatuksesi.

 

Tunne, kuinka häly päässäsi vähenee ja koko kehon painopiste tippuu mahan kautta jalkoihin. Jalat tuntuvat raskailla. Voit lepäillä tässä ajatuksessa hetken aikaa.

 

Kun tuntuu, että olet rentoutunut tarpeeksi, herättele keho pikku hiljaa venytellen.

 

Mielikuvaharjoitus

Toinen vaihtoehto on skannata yllä olevien ohjeiden mukaan keho täysin rennoksi ja sen jälkeen istuskella rennosti kuvitellen mieleesi jonkun rauhallisen paikan, jossa tunnet olosi hyväksi. Se voi olla uimaranta, kesämökin laituri, johon aurinko paistaa ja laineet liplattaa, se voi olla myös jokin kiva paikka ulkomailla. Tärkeintä on, että siihen liittyy hyvä muisto ja olet silloin tuntenut olosi rennoksi ja rauhalliseksi. Kun tuntuu, että olet rentoutunut tarpeeksi, herättele keho pikku hiljaa venytellen.

 

Hengityksen laskeminen

Keskity hengitykseen. Laske syviä sisään- ja uloshengityksiä ”1,2,3,…”. Aina kun ajatuksesi lähtee harhailemaan palaa hengitykseen. Jatka tätä jonkin aikaa ja lopettaessasi kuulostele kehoasi, tuntuuko yhtään erilaiselta? Hengitys on kehon luontainen tapa rauhoittaa koko elimistö.